Podejmując się budowy domu – bez względu na to, czy własnymi rękami, czy też we współpracy z profesjonalnymi ekipami – rozsądnym podejściem jest poznanie rodzajów materiałów budowlanych i ich właściwości w celu odpowiedniego dobrania wszystkich elementów zgodnie z zaleceniami projektanta. Materiały budowlane dzielą się na wiele typów, a jednym z nich są materiały drogowe sypkie.
Grys
Jest to naturalne kruszywo mineralne używane przede wszystkim przy budowie nawierzchni drogowych. Grys należy do kruszyw łamanych granulowanych i posiada wielkość od 2 do 20 mm, który uzyskuje się podczas kolejnego kruszenia skał.
Otoczak
To niezwykle uniwersalny materiał budowlany chętnie używany w obszarze, gdzie istotna jest estetyka wykończenia budowlanego. Te różnej wielkości obłe kamienie doskonale sprawdzają się jako wypełnienie ogrodzeń gabionowych.
Tłuczeń drogowy
Jest to rodzaj kruszywa naturalnego powstającego poprzez łamanie skały. Charakteryzuje się chropowatą powierzchnią i nieregularnym, kanciastym kształtem. Używany do produkcji betonów i nawierzchni drogowych i kolejowych.
Kliniec
To kruszywo naturalne łamane o frakcji od 5 do 25 mm, które kształtem przypomina klin. Klińce ułożone obok siebie podczas nacisku z zewnątrz bezpośrednio w dół przywierają do siebie i oddają ciężar nacisku na boki – na filary wzmacniające.
Pospółka
Zobacz: Skład kamienia - Podolski-kruszywa
Pospółka jest mieszaniną piasku i żwiru o różnej frakcji, często wykorzystywana do produkcji betonu na większą skalę zamiast używania osobno segregowanego piasku i żwiru o regularnej frakcji.
Piasek żółty
Najbardziej popularny z materiałów budowlanych używany do większości prac związanych zarówno ze wznoszeniem budowli jak i jej wykończeniem oraz z budową dróg.
Mieszanka kamienna
Mieszankę kamieni budowlanych w zależności od zastosowania można otrzymać zarówno we frakcji drobnej, jak i stosunkowo dużej. Ze względu na swoje właściwości filtracyjne używana jest w kilku zasadniczych czynnościach: układaniu nasypów, tworzeniu wartstw odsączających i filtracyjnych przy budowie dróg oraz jako materiał do warstwy podfundamentowej budynku.