3-14

Wiele ciekawych artykułów o rozwinięciu liczby PI i nie tylko

Zdrowie i uroda

Program HALT, czyli jak zachować trzeźwość?

Program HALT, czyli jak zachować trzeźwość?

Wytrwanie w trzeźwości to jedno z największych wyzwań dla każdego alkoholika. Po zaprzestaniu picia wciąż bowiem jest się osobą uzależnioną. Czasami wystarczy widok alkoholu lub dosłownie jego kropla w ustach, aby ponownie wpaść w otchłań. Program HALT to program, który stosuje bardzo wiele osób, które pożegnały się z alkoholem i chcą w tym wytrwać.

Program HALT – na czym polega?

Osoba, która zaprzestała pić alkohol, musi nauczyć się nie tylko nowych nawyków, ale też nowej kontroli emocji. Przez wiele lat regulowała swoje stany emocjonalne przez alkohol, który był dla niej pocieszeniem, rozweseleniem, sposobem na zapomnienie o trudach. Aby łatwiej było wytrwać w trzeźwości, warto pamiętać o zasadach programu HALT, które są niezwykle proste, a zarazem mają w sobie ogrom mądrości. Słowo HALT powstało z pierwszych liter angielskich słów „hungry”, „angry”, „lonely” i „tired”. Oznaczają one głód, gniew, samotność i zmęczenie. Właśnie takich stanów lub emocji powinien unikać człowiek uzależniony od alkoholu, bo dzięki temu będzie mu łatwiej wytrwać w trzeźwości.

Nie bądź głodny

Pierwszym założeniem tego programu jest to, aby nie być głodnym. Oznacza to, że podczas wychodzenia z domu lub przebywania w nim, należy zminimalizować ryzyko bycia głodnym. Dlaczego? Ponieważ głód bardzo często prowadzi do nieprzyjemnych stanów fizjologicznych, które bywają też interpretowane jako nieprzyjemne stany emocjonalne. W napięciu, alkoholicy często sięgają po alkohol. Tworzy się zatem proste skojarzenie. Głód to wyzwalacz picia.

Nie bądź rozgniewany, nie bądź samotny

Kolejne dwa punkty odnoszą się do emocji, a mianowicie do gniewu, a także samotności. Ważne, aby osoby które chcą skutecznie utrzymać trzeźwość nie trwały w trudnych emocjach, na przykład właśnie gniewie. Poza tym niezwykle wspierająca jest dla nich obecność innego człowieka, która motywuje do utrzymania trzeźwości.

Nie bądź zmęczony

Trwanie w zmęczeniu, szczególnie tym psychicznym, emocjonalnym, związanym z przeżywaniem długotrwałego stresu, to bardzo często wyzwalacz picia. Dlatego też należy bardzo poważnie traktować kwestę dobrego snu i wypoczynku, by niepotrzebnie nie wystawiać się na niebezpieczeństwo powrotu do nałogu.

Korzystanie założeń oferowanych przez program HALT i wiedzy o sobie samym, o tym co wspiera w utrzymaniu trzeźwości, to bardzo ważne elementy terapii, pozwalające osiągnąć sukces.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × 5 =