Jak wybrać kruszywo na podjazd? Wskazówki dla amatorów prac budowlanych

Parkingi, podjazdy do garaży czy przydomowe miejsca postojowe dla różnego rodzaju pojazdów powinny być utwardzone trwałym materiałem budowlanym. Może to być asfalt, wylewka betonowa lub kostka brukowa, ale najbardziej ekonomiczną wersją jest wykorzystanie do tego celu kruszywa pozyskanego z naturalnych skał, rozdrobnionego do pożądanych wielkości ziaren.

Oprócz względów ekonomicznych wybór kruszywa ma również znaczenie estetyczne – nieraz wielokolorowe odłamki skalne dużo lepiej prezentują się niż zwykła wylewka betonowa.

Najważniejszą zasadą podczas układania kruszywa jest ocena stabilności terenu – im bardziej grząski jest grunt, tym grubsza powinna być warstwa nakładanego materiału. W przypadku gruntu stabilnego, osadzonego na skałach, grubość warstwy kruszywa może być w granicach 15/20 cm.

Kruszywo na podjazd

Przy budowie podjazdów zalecane jest wykorzystanie kruszywa o ostrych i nieregularnych krawędziach, które po rozprowadzeniu na przygotowanym gruncie dopasują się do siebie oraz skutecznie zaklinują. Dzięki temu zabiegowi, nawierzchnia będzie bardziej trwała. Do tego typu kruszyw należą:

  • tłuczeń,
  • grys,
  • kliniec,
  • miał kamienny,
  • żwir surowy, pochodzący z kruszyw granitowych, bazaltowych czy
    sjenitowych.

Często wykorzystywany jest również żwir wapienny, dobywany ze złóż dolomitów i wapieni dewońskich.

Jak prawidłowo wykonać podjazd

Pierwszą czynnością przy wykonywaniu podjazdu ze żwiru, oprócz zaopatrzenia się w kruszywo, jest odpowiednie przygotowanie terenu, czyli wykopanie koryta. Głębokość koryta powinno liczyć sobie kilkadziesiąt centymetrów głębokości, ponieważ materiał będzie nakładany warstwowo. Podczas kopania należy porobić kilkustopniowe spadki poprzeczne, mające na celu odprowadzanie wody powstałej z opadów atmosferycznych. Ten rodzaj zabezpieczenia uchroni podjazd przez podmywaniem i rozmiękczaniem, a tym samym – powstawaniem niekorzystnych kolein.

Kruszywo układa się warstwowo, a każdą warstwę należy dobrze ubić zagęszczarką. Ewentualne ubytki pomiędzy ziarnami kruszywa, trzeba uzupełnić drobniejszymi odłamkami i ponownie ubić. Tak prawidłowo wykonany podjazd, złożony z przynajmniej trzech warstw, będzie łatwy w utrzymaniu oraz prosty w ewentualnej pielęgnacji. Zastosowanie włókniny przed ubiciem pierwszej warstwy znacznie zapobiegnie wyrastaniu chwastów, które przy jej braku, należy usuwać ręcznie.

Podjazd wykonany w większych niż żwir ziaren kruszywa trzeba po nałożeniu na przygotowaną powierzchnię, dopełnić tym samym materiałem lub nieco innym, o mniejszej średnicy. Pamiętajmy jednak, by dodatkowe kruszywo miało podobną formę i twardość. Jeżeli warstwy układane są z różnego rodzaju materiałów, należy zadbać, by warstwa wierzchnia była złożona z kruszywa o najmniejszym uziarnieniu.